E-mail*
Wachtwoord*
Heb je geen account?
Heb je al een account?
Heb je nog geen account?
Heb je al een account?
Inloggen
Bent je hier nieuw?
Geen probleem! Voer jouw e-mailadres in om een link te krijgen om uw wachtwoord opnieuw in te stellen. Zorg ervoor dat u uw spammap controleert.
E-mail*
Over Workwide
Hoe het werkt
Onze vacatures en het sollicitatieproces
Voorbereidingen voor verhuizing naar het buitenland
Sollicitatiegesprek
Categorieën
Over Workwide
Hoe het werkt
Onze vacatures en het sollicitatieproces
Voorbereidingen voor verhuizing naar het buitenland
Sollicitatiegesprek
Over Workwide
Wat is Workwide en wat doen jullie?
Workwide Group is een recruitmenttechnologiebedrijf dat in 2014 is opgericht in Zweden. Op onze website vind je de grootste selectie Nederlandse banen in het buitenland. Wij werken samen met geselecteerde, topgewaardeerde werkgevers in heel Europa en dit om je te helpen een baan te vinden in het buitenland.
De meeste van onze teamleden zijn vanuit het buitenland naar Zweden verhuisd om voor ons bedrijf te werken. We zijn een jong team met een mix van nationaliteiten en een gemeenschappelijke passie voor het verkennen van de wereld. Wij geloven dat het leven in nieuwe landen en het ervaren van nieuwe culturen iets enorm waardevols is.
Wat is het verschil tussen Workwide en Workwide Recruit?
Workwide is een digitaal wervingsplatform. Hier vind je vacatures rechtstreeks van internationale werkgevers en ook onze eigen Workwide Recruit vacatures. Workwide Recruit is ons Recruitment Service Team dat actief samenwerkt met de beste bedrijven en deze helpt bij het werven van nieuwe collega's. Voor de Workwide Recruit posities zal ons recruitment team je sollicitatie persoonlijk behandelen, interviews afnemen, je advies geven en je ondersteunen tijdens het recruitment proces en de verhuizing naar het buitenland.
Onze recruiters kunnen je ook andere geschikte functies aanbevelen die je zelf misschien nog niet had ontdekt.
Bij directe vacatures van externe werkgevers gaat je sollicitatie rechtstreeks naar hun HR-afdeling die dan alle wervingsprocessen afhandelt zonder tussenkomst van Workwide. Je kunt een Workwide Recruit vacature herkennen aan dit (Personal Service) label. Alle vacatures die dit label niet hebben zijn externe werkgevers die voor zichzelf werven.
Waarom zou ik een account aanmaken?
Met een Workwide account kun je je CV opslaan en informatie delen over waar en in welk vakgebied je zou willen werken. Dit betekent dat je gemakkelijk op een veelheid van banen kunt solliciteren zonder dat je telkens je CV opnieuw moet uploaden. En als je ons informatie geeft over je plannen, kunnen we op basis van je profiel contact met je opnemen met specifieke vacatures die aan je wensen voldoen. We zijn ook van plan om extra functies toe te voegen, zoals kortingen op waardevolle expatproducten en -diensten, community- en evenementmogelijkheden.
Wie leest mijn sollicitatie en CV?
Als je solliciteert naar een baan bij een externe werkgever, wordt je sollicitatie doorgestuurd naar hun HR-afdeling, en zij zorgen voor je sollicitatie en het hele aanwervingsproces.
Als je solliciteert op een baan van Workwide Recruit, zal ons recruitment team je sollicitatie behandelen. Ons team beoordeelt je sollicitatie, plant en voert een introgesprek om al je vragen te beantwoorden. Ze zullen je ook helpen met het verkennen van alle mogelijkheden die openstaan maar niet zichtbaar zijn voor jou! Lees hier meer over Workwide Recruit.
Met wat voor soort bedrijven werken jullie samen?
Workwide werkt met bedrijven die meertalig talent zoals jij nodig hebben in heel Europa en soms daarbuiten. We werken meestal met grote, wereldwijde bedrijven, maar soms hebben we ook mogelijkheden bij startups en middelgrote bedrijven. De meeste van onze klanten komen uit de zakelijke dienstverlening, de iGaming-industrie en uit de technologie-industrie in het algemeen.
Bedrijven waar we momenteel mee werken of eerder mee hebben samengewerkt zijn onder andere Apple, Mercedes-Benz, Klarna, Netflix, Lufthansa en Bet365.
Hoe beveiligt Workwide mijn gegevens en privacy?
We weten dat beveiliging en privacy belangrijk voor u zijn - en dat zijn ze ook voor ons. Daarom zetten we ons in om te voldoen aan de regels van de GDPR.
In ons privacybeleid wordt uitgelegd hoe we uw persoonlijke gegevens verzamelen, gebruiken en beschermen wanneer u onze diensten gebruikt. We gebruiken industriestandaard beveiligingsmaatregelen om uw gegevens te beschermen en ervoor te zorgen dat uw persoonlijke gegevens vertrouwelijk blijven. U kunt ons volledige privacybeleid hier lezen.
Hoe het werkt
Hoe solliciteer ik?
Solliciteren kan eenvoudig door op "Solliciteer" te klikken! We hebben wat informatie over je nodig, zoals contactgegevens, wanneer je kunt beginnen en je cv. Zodra je dat hebt ingevuld, ben je klaar en zullen we je aanvraag zo snel mogelijk beoordelen!
Sollicitaties via e-mail kunnen we helaas niet in behandeling nemen.
Is de service van Workwide gratis?
Ja, onze service en ondersteuning zal altijd volledig gratis zijn voor werkzoekenden. We hebben ons bedrijfsmodel zo opgebouwd dat het aansluit bij jouw belang.
Wij worden betaald door de werkgevers. Voor Workwide Recruit krijgen we alleen betaald als je daadwerkelijk de baan vindt. Dit betekent dat je erop kunt vertrouwen dat we jouw belang behartigen en ons uiterste best doen om jou de beste kans te geven om je droombaan te krijgen. Je hoeft je bij ons niet aan te melden voor een account, iedereen kan zonder account solliciteren. We raden je echter aan een account aan te maken en je accountgegevens in te vullen, omdat dit statistisch gezien je kansen vergroot om aangenomen te worden.
Wat betekent het pictogram Persoonlijke Service?
Persoonlijke service betekent dat je hulp en ondersteuning krijgt van ons Workwide Recruit team. Wij beantwoorden al je vragen over de baan en het relocatieproces en helpen je de perfecte baan in het buitenland te vinden!
Wat betekent het pictogram Relocatiehulp?
Relocatiehulp betekent dat het bedrijf hulp biedt bij je verhuizing. De omvang van deze hulp verschilt per bedrijf, maar meestal gaat het om vergoede vliegtickets en accommodatie voor de beginperiode. Andere bedrijven bieden een financiële verhuispremie die je naar eigen inzicht kunt besteden.
Wat betekent het pictogram van Talent.com?
We werken samen met de vacature-aggregator talent.com zodat we je nog meer vacatures in het buitenland kunnen aanbieden. Als je op solliciteren klikt bij een vacature van talent.com word je doorgestuurd naar hun vacaturesite waar je je sollicitatie kunt afronden.
Wat betekent het pictogram Thuiswerken?
Thuiswerken betekent dat je fulltime of een bepaald aantal dagen per week thuis kunt werken. In de meeste gevallen betekent het echter wel dat je moet werken vanuit het land van het bedrijf. Als een werkplek in Spanje bijvoorbeeld thuiswerk aanbiedt, moet je nog steeds in Spanje wonen vanwege de belastingwetgeving en de rechten van werknemers.
Onze vacatures en het sollicitatieproces
Wat voor soort vacatures kan ik vinden op Workwide?
Workwide werkt samen met bedrijven die meertalig talent nodig hebben, zoals jij, overal in Europa en soms ook daarbuiten. Je vindt banen in klantenservice, verkoop, communicatie, marketing en toerisme en nog veel meer! We hebben zowel startersfuncties als hogere functies. We werken meestal met grote, internationale bedrijven, maar soms hebben we ook kansen in startups en middelgrote bedrijven. De meeste van onze klanten komen uit de zakelijke dienstverlening, de iGaming-industrie en breder uit de technologie-industrie. Bedrijven waar we momenteel mee werken of eerder mee hebben gewerkt, zijn onder meer Apple, Mercedes-Benz, Klarna, Netflix, Lufthansa en Bet365.
Moet ik meerdere talen kunnen spreken? Wat betekenen termen als "language talent" of "meertalig talent"?
Voor de meeste banen zul je in twee talen moeten kunnen communiceren, Engels en Nederlands. Je Engelse niveau hoeft niet geweldig te zijn, maar moet meestal goed genoeg zijn om sociaal met je collega's te kunnen communiceren. Je ziet jezelf misschien niet als een taaltalent, maar je moedertaal Nederlands is een groot concurrentievoordeel!
Een van de belangrijkste redenen waarom onze klanten mensen uit het buitenland werven, is dat ze nieuwe teamleden nodig hebben die specifieke talen spreken. Meestal zal je dagelijkse werk in je moedertaal gebeuren, terwijl de interne kantoorcommunicatie in het Engels verloopt.
Als je meer talen spreekt, ben je natuurlijk nog meer gevraagd door werkgevers.
Welke werktijden kan ik verwachten?
Indien niet anders vermeld in de functiebeschrijving, bieden onze klanten fulltime contracten aan, wat meestal neerkomt op 35-40 werkuren per week, afhankelijk van de plaatselijke regelgeving. Deze uren kunnen worden vastgesteld binnen de normale kantooruren van maandag tot en met vrijdag of in roterende diensten gedurende de hele week. De dienstenstructuur hangt af van de functie en vereist flexibiliteit van je om 's avonds en/of in het weekend te kunnen werken.
Als je bij Workwide Recruit solliciteert, informeren we je tijdens ons eerste gesprek altijd over de werktijden, de mogelijke ploegendienst en al het andere dat te maken heeft met de specifieke functie waarop je hebt gesolliciteerd.
Wat kan ik verwachten van de introductie en training?
Je toekomstige werkgever geeft je een eerste opleidingsperiode om je wegwijs te maken in het werk en je nieuwe werkplek. Je zult in de meeste gevallen in een team zitten met anderen die ook net vanuit het buitenland bij het bedrijf zijn komen werken en dus ook op een natuurlijke manier kennismaken met je nieuwe collega's. Bij sommige van onze klanten is de training in je moedertaal, terwijl anderen hun training in het Engels aanbieden. De duur van de introductietraining verschilt per baan en werkgever, maar ligt meestal tussen 1-4 weken, met enkele uitzonderingen.
Worden de introductie en de training betaald?
Alle introducties van onze klanten worden geheel of gedeeltelijk betaald.
Moet ik verhuizen om de baan te krijgen?
Ja, voor al onze banen moet je verhuizen naar het land waar het kantoor van de werkgever is gevestigd. Onze missie is om je te helpen een baan in het buitenland te vinden en nieuwe landen te ervaren.
Als je je afvraagt hoe je te werk moet gaan als je naar een nieuw land verhuist, hebben we een uitgebreide verzameling landengidsen en artikelen in onze Blog-sectie. Bekijk ze zeker of neem contact met ons op!
Als je je zorgen maakt over accommodatie, raden we je onze Appartement pagina aan, waar we appartementen over de hele wereld hebben van gescreende verhuurders en veilige betalingen.
Veel van de bedrijven waarmee we samenwerken bieden ook een verhuispakket aan.
Wat betekent verhuisondersteuning?
Veel bedrijven waarmee wij samenwerken bieden een relocatiepakket aan. Dit betekent dat ze je helpen bij je verhuizing, financieel of logistiek, of zelfs allebei. De omvang van de relocatieondersteuning varieert van werkgever tot werkgever. Maar gebruikelijke extraatjes zijn betaalde vliegtickets, betaalde huisvesting voor de eerste paar weken en praktische hulp bij bureaucratische kwesties. De werkgevers zijn gewend expats te ontvangen en weten welke onderdelen van het proces een uitdaging kunnen zijn en zullen je terzijde staan.
Wat kan ik verwachten in termen van proeftijd, opzegtermijn en overuren?
Het beleid van onze klanten inzake overuren en compensatie, evenals de opzeggings- en proeftijdperiode, wordt bepaald door de wetgeving van het land waar het bedrijf is gevestigd. Opzeg- en proeftijd worden gewoonlijk vastgelegd in de arbeidsovereenkomst.
We doen altijd ons best om je hierover te informeren, maar we raden je sterk aan deze vragen rechtstreeks aan je toekomstige werkgever voor te leggen.
Moet ik een EU-burger zijn om op jullie banen te solliciteren?
Vanwege de contractregels met onze klant en de lange visumprocedures die daarmee gepaard gaan, kunnen we alleen kandidaten aannemen die in het bezit zijn van een geldig EU/EER staatsburgerschap of werkvergunning voor het land in kwestie. We verontschuldigen ons voor het ongemak en hopen dat je het begrijpt.
Voor banen buiten de EU kan de regelgeving anders zijn en bepaalt de plaatselijke wetgeving de visumvoorschriften.
Ik wil over 6 maanden naar het buitenland verhuizen, kan ik dan al op jullie vacatures solliciteren?
Meestal zoeken werkgevers kandidaten die binnen 1-3 maanden beschikbaar zijn. We raden je echter aan om toch te solliciteren, want veel werkgevers hebben meer startdata of andere projecten die voor jou interessant kunnen zijn. Je kunt ook een account aanmaken waar je je mogelijke startdatum kunt invoeren. Zo kunnen we contact met je opnemen als de startdatum nadert!
Is het salaris voldoende voor een fatsoenlijke levensstijl?
Alle banen die we bij Workwide promoten bieden een standaard markt- of bovenmarktsalaris. Een voldoende salaris hangt echter altijd af van je levensstijl en normen. We raden je altijd aan om het gemiddelde nationale salaris, het gemiddelde nationale salaris voor jouw functie en de verschillen in kosten van levensonderhoud in je huidige vs. nieuwe locatie te bekijken om je het beste beeld te geven.
Voorbereidingen voor verhuizing naar het buitenland
Waar verblijf ik tijdens de eerste periode?
Als je nieuwe werkgever accommodatie aanbiedt als onderdeel van je relocatiepakket, boeken ze gewoonlijk een hotelkamer of regelen ze gedeelde bedrijfsaccommodatie met andere nieuw aangenomen collega's, waarbij je een aparte slaapkamer krijgt en de keuken, badkamer en woonkamer deelt met je huisgenoten.
Moet ik woonruimte zoeken voordat ik aan het werk ga?
Ja, als het bedrijf hierbij geen ondersteuning biedt moet je zelf op zoek gaan naar woonruimte. We zijn blij dat we je onze appartementenpagina kunnen aanbieden. Hier vind je appartementen en kamers over de hele wereld van gescreende verhuurders met veilige betalingen.
Een andere tip is om te kijken in Facebookgroepen onder expats die al werken en wonen in je nieuwe woonplaats. Vraag hen om advies over waar je kunt beginnen met zoeken. In het zuiden van Europa is het heel gewoon om plekken te vinden waar je kunt huren inclusief meubels. Neem gerust contact met ons op als je inspiratie of suggesties nodig hebt.
Moet ik het vliegticket vooraf betalen?
Ja, wees altijd bereid een vliegticket te betalen en te boeken dat past bij je startdatum. Sommige werkgevers zullen hiervoor later een vergoeding aanbieden.
Wat zijn, naast de huur, de kosten van levensonderhoud?
Voor sommige van onze jongste kandidaten is dit misschien de eerste keer dat ze alleen wonen. Na gesprekken met kandidaten en op basis van onze eigen ervaringen zijn de meest voorkomende uitgaven: nutsvoorzieningen (zoals elektriciteit, water, internet, telefoon, gas), verzekeringen, boodschappen, kleding, vervoer, gezondheidszorg, sport (sportschool), vrije tijd (restaurants, bioscoop, reizen) en kleding.
Om een indicatie te krijgen van de kosten van levensonderhoud kun je onze vacatures en landengidsen bekijken. Je kunt ook Numbeo.com bezoeken, waar je door gebruikers gegenereerde gegevens over de kosten van levensonderhoud vindt.
Heb ik een startbudget nodig?
Ja, maar het bedrag hangt af van je individuele situatie, de locatie en het verhuispakket dat je bij je nieuwe baan zou kunnen krijgen. Als algemene regel geldt dat een verhuizing naar een nieuw land en naar een nieuw appartement kosten met zich meebrengt zoals eerste huur (en borg), meubels, apparatuur, uitrusting, openbaar vervoer, telefoonabonnement, eten en meer. Het is ook belangrijk dat je rekening houdt met enkele onverwachte kosten waarmee je tijdens je eerste maand te maken kunt krijgen.
Heb ik een reisverzekering nodig?
Een reisverzekering dekt meestal de kosten van een korte reis of verblijf in het buitenland. Omdat je voor je werk naar het buitenland verhuist, dekken normale reisverzekeringen alleen je verhuizing en waarschijnlijk niet je hele verblijf. Om er een te krijgen die je voor langere tijd dekt, kun je contact opnemen met je huidige verzekeraar om alternatieven te onderzoeken.
Houd er rekening mee dat de meeste reisverzekeringen beperkingen hebben in verband met pandemieën, we raden aan altijd je huidige verzekeringsgegevens te controleren voordat je een veronderstelling maakt.
Betaal ik belasting in het nieuwe land of in mijn eigen land?
Aangezien werkgevers lokale arbeidscontracten aanbieden, zul je je binnen de EU binnen 90 dagen moeten registreren. Dit betekent dat je wordt opgenomen in het lokale systeem en inkomstenbelasting betaalt in je nieuwe land. Dit inkomen wordt niet belast in je eigen land.
Sollicitatiegesprek
Ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek voor een baan bij Workwide Recruit, wat kan ik verwachten? Moet ik iets voorbereiden?
Ten eerste kijken we ernaar uit om je te spreken! Meestal duren onze gesprekken ongeveer 20-30 minuten. De recruiter introduceert het bedrijf en de functie waarnaar je hebt gesolliciteerd. We vragen je naar je eerdere werkervaring, waarom je naar deze baan hebt gesolliciteerd en hoe je denkt over verhuizen in het algemeen. We zien dit als een kans om je te leren kennen en zijn er om je te helpen. Als we denken dat je profiel past bij wat het bedrijf zoekt, sturen we je CV door naar de werkgever, die vervolgens de volgende stappen in het aanwervingsproces voor zijn rekening neemt.
Als we andere vacatures voor je hebben en je bent geïnteresseerd om die te leren kennen, dan zullen de recruiters die mogelijkheden ook aan je voorstellen.
Cookies
Om Werkeninhetbuitenland goed te laten functioneren gebruiken wij cookies. Door gebruik te maken van deze website, geeft je toestemming voor het gebruik van cookies.