De Bedrijfscultuur in Engeland en het Verenigd Koninkrijk
Veel Nederlanders zijn al aan de slag aan de overzijde van het kanaal, en er zijn nog veel meer die het overwegen, zo ook jij misschien. En terecht, Engeland en de rest van het Verenigd Koninkrijk vormen een ideale bestemming om te werken en wonen.
De salarissen zijn er hoog, vaak zelfs veel hoger dan in Nederland. Daarnaast heeft het Verenigd Koninkrijk veel te bieden op vlak van cultuur en uitgaansgelegenheid. Engeland is als buurland van Nederland geen exotisch land met een extreem cultuurverschil. Maar als je in Engeland of het Verenigd Koninkrijk aan de slag wil gaan, zijn er een aantal kleine verschillen waar je als Nederlander best rekening mee houdt.
Beleefdheidsregels
De Engelse cultuur staat bekend om haar beleefdheid. Hoewel er in het Engels geen jij/u-vormen bestaan om beleefdheid uit te drukken, hebben de Engelsen een heel ander systeem van beleefdheid uitgedokterd. Zo is het standaard om werkwoordsvormen als may/might/could te gebruiken in een zin, en steeds woordjes als please en thank you te gebruiken. Vormen als “I would be very grateful if you…” zal je ook zeer vaak tegenkomen. Zo is het ook not done om ergens voor te dringen, en moet je op de roltrap netjes opzij gaan staan zodat mensen die haast hebben je voorbij kunnen steken.
De omgang
Het omgaan in Engeland is in de eerste plaats iets formeler en zakelijker dan in Nederland. In een eerste ontmoeting zal de Engelsman meestal niet over persoonlijke kwesties praten. Daar moet je even op wachten tot je elkaar iets beter hebt leren kennen.
Aanspreekvormen
In Engeland worden de meeste mensen, ongeacht hun positie in het bedrijf, net als in Nederland overigens, gewoon met de voornaam aangesproken. Maar het is wel aan te raden Mr, Ms en Mrs te gebruiken totdat ze zich met hun voornaam aan jou hebben voorgesteld.
Communicatie en hiërarchie
De manier van communiceren is ook iets minder direct dan wij nuchtere Nederlanders gewoon zijn. De Engelsman is doorgaans zeer eerlijk, maar kiest ervoor zich iets minder uitgesproken uit te drukken. Zo zal hij bijvoorbeeld in plaats van een droge nee te gebruiken, misschien een zinnetje als “I’ll keep it in mind” hanteren. In plaats van een directe, Nederlandse “daar ben ik het niet mee eens” te gebruiken, zal hij eerder uitdrukken met een voorzichtige uitdrukking als “perhaps we should try…”. Nog een groot verschil met Nederland is de hiërarchie die heerst op de werkvloer. In een Brits bedrijf kent iedereen doorgaans zijn plaats en is men iets meer als in Nederland afhankelijk van toestemming van de overste. In Nederland is de hiërarchie iets meer horizontaal, terwijl in Engeland de hiërarchie iets verticaler is.
Kleding
In het Verenigd Koninkrijk, wordt er vaak meer op de kledingkeuze gelet dan in Nederland. Zo is het gebruikelijk om in een pak, of minstens met een gestreken hemd te gaan werken. In elk geval is het aan te raden je zeer verzorgd te kleden bij je sollicitatie, zelfs al gaat het om een Skype-gesprek. Nadien kan je natuurlijk kijken hoe je collega’s zich kleden en je daaraan aanpassen. Dit cultuurverschil uit zich overigens ook in het uitgaansleven. Hoewel je in de pub nog wel wegkomt in jeans en een T-shirt, word je in de discotheek (zeker als vrouw) verwacht je zeer verfijnd aan te kleden. Typisch voor het Britse uitgaansleven is dat alle vrouwen hoge hakken dragen met een jurkje.
Niets om je zorgen over te maken
Er zijn natuurlijk cultuurverschillen tussen Engeland/het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Toch is dit niet iets waar je je meteen zorgen over moet maken. Uit ervaring weten we dat Nederlanders weinig moeite hebben om zich aan te passen aan cultuurverschillen en bovendien zijn de verschillen niet immens. Daar komt nog bovenop dat Britten zelf nogal wat ervaring hebben met verschillende culturen en ondanks hun formeel karakter zeer open minded zijn. Laat je zeker door kleine cultuurverschillen niet ontmoedigen om je volop op een verrijkende ervaring te storten.
Tip
Tot slot nog deze tip: aangezien er in het Verenigd Koninkrijk strenge wetten zijn met betrekking tot discriminatie, is het niet gebruikelijk een foto op je cv te zetten.