Tips voor thuiswerken: dit is hoe je productief en verbonden blijft
1.Creëer een werkruimte
In het begin kan het lastig zijn voor je hersenen om je appartement of huis met werk te associëren. Dit is de plek waar je voorheen kwam als je werkdag voorbij was en je associeerde het dan ook vooral met relaxen. Het kan daarom een beetje wennen zijn om thuis net zo productief en gemotiveerd te blijven als op kantoor. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk afgeleid worden door huishoudelijke taken wanneer je thuiswerkt. Een goede tip is daarom om een eigen werkplek in te richten die volledig bedoeld is voor je thuiswerk ervaring. Zorg ervoor dat je je er comfortabel voelt en je niet wordt afgeleid door dingen die vanaf je werkplek te zien zijn, bijvoorbeeld een stapel borden in de keuken die je nog moet afwassen. Wellicht is er ook een manier waardoor je af en toe kunt afwisselen tussen zittend en staand werken, zodat je ook een ergonomisch voordeel kunt behalen.2.Planning en to-do-lijstjes
Een strakke planning bijhouden en je dag vullen met taken is een goede manier om op de hoogte te blijven van alles wat er moet gebeuren. Begin je ochtend met het plannen van je dag en maak een to-do-lijst van alles wat je die dag moet doen. Als je al een duidelijk idee hebt van hoe je week eruit zal gaan zien, kun je je maandagochtend ook gebruiken om de rest van de week te plannen. Een andere tip die je kunt gebruiken om thuis productief te blijven, is het uitproberen van de Pomodoro-techniek. Dit is een techniek waarmee je in intervallen kunt werken. Veel mensen worden tijdens hun werkuren vaak afgeleid door hun mobiele telefoon of social media en een manier om dit te voorkomen is om jezelf de regel op te leggen dat je alleen tijdens pauzes op je telefoon mag kijken. Met de Pomodoro-techniek stel je een timer in op 25 minuten en in deze 25 minuten mag je je alleen focussen op je taken. Wanneer het alarm afgaat mag je een korte pauze nemen en vervolgens stel je de timer weer in op 25 minuten en werk je weer verder aan je taken.3.Plan dagelijkse vergaderingen – Blijf in contact met je collega’s
Werken op kantoor brengt veel sociale voordelen met zich mee. Aangezien je omringd bent door je collega’s, loop je gemakkelijk naar hun bureaus om een praatje te maken of om een vraag te stellen. Dit is meestal een leuke onderbreking van je dagelijkse werkplanning en een belangrijk onderdeel van elke kantoorcultuur. Wanneer je thuiswerkt, loop je deze kleine momenten mis en na een tijdje kun je je hierdoor erg geïsoleerd gaan voelen. Gelukkig zijn er genoeg manieren om zelfs in deze tijden in contact te blijven met je collega’s. Zo zijn er veel chatprogramma’s waarmee je kunt chatten én bellen. Met deze programma’s kun je elke dag videogesprekken met collega’s inplannen. In plaats van te communiceren via een berichtje of een email, stel je bijvoorbeeld voor om een kort telefoon/videogesprek met je collega in te plannen, zodat je in detail kunt uitleggen wat je graag wilt en misverstanden worden voorkomen. Het gesprek hoeft niet langer dan 10 minuten te duren, net zoals een kort gesprek op kantoor zou zijn geweest. Daarnaast zijn er veel andere tools en programma’s die thuiswerken een fluitje van een cent maken. Naast groep chatprogramma’s en videoconferentie-apps, zijn er ook tools speciaal ontwikkeld voor processen zoals brainstormen, besluitvorming en het opstellen van een algemene planning. Deze programma’s kunnen het contact met collega’s en het samenwerken net zo gemakkelijk maken als op kantoor. Check de onderstaande programma’s eens:- Conceptboard – creëer layouts, artworks, mind maps en andere projecten op een gedeeld bord.
- Acceptify – maakt besluitvorming makkelijker – een manier om samen als een team oplossingen te vinden.
- Idea flip – maak een ideeën kaart die iedereen in je team kan delen, uitbreiden en waar iedereen zijn/haar ideeën aan kan toevoegen.
- Bonusly – geef je collega’s erkenning. Met Bonusly ontvang je een vergoeding die je gebruikt om je collega’s te belonen!
- Lucid meetings - een videochatprogramma waarop je je vergaderingen kunt plannen en uitvoeren en alle benodigde details binnen handbereik hebt.