Werken als klantenservicemedewerker in het buitenland: Alles wat je moet weten!

Als je op zoek bent naar een nieuw avontuur in het buitenland en je geniet ervan om met nieuwe mensen te praten, dan is werken als klantenservicemedewerker misschien wel de perfecte baan voor jou.

 

Inhoudsopgave:

De laatste tijd beslissen veel bedrijven om hun klantenservice naar het buitenland te verplaatsen. Dit komt vooral omdat ze daar goedkoper kunnen huren en aantrekkelijkere arbeidsmarkten kunnen vinden in andere landen.

De afgelopen maanden hebben we een enorme stijging gezien in het aantal bedrijven dat klantenservicemedewerkers inhuurt. Bedrijven zijn vooral op zoek naar mensen die meerdere talen onder de knie hebben en die overwegen om naar het buitenland te verhuizen.

Het beste van dit carrièreperspectief is dat veel banen op dit gebied hetzelfde inhouden, ongeacht het land waarin je woont, waardoor het perfect is voor diegenen die dromen van reizen en werken.

Niemand kan voor onbepaalde tijd reizen, je moet onderweg wat geld verdienen. Tenzij je al je geld wilt uitgeven, heb je er waarschijnlijk over nagedacht om wat werk op je te nemen om je reizen te betalen.

Je mag ook niet altijd verwachten dat het leven als reiziger non-stop leuk is, je hebt iets nodig om je dagelijkse leven mee te vullen. Het kiezen voor een functie zoals klantenservicemedewerker kan een lonende ervaring zijn, zowel op het moment zelf als later in je leven.

Werken in een callcenter vereist veel vaardigheden en toewijding bij het zoeken naar functies, het bijwonen van interviews en het starten bij een bedrijf. Maar in veel opzichten is het een perfecte baan voor jonge mensen die zich niet snel willen settelen en toch een vaste baan willen vinden.

Voor veel expats is het niet de klantenservice zelf die hen aantrekt, maar de ervaring van wonen en werken in het buitenland. Deze baan is dan misschien niet de meest glamoureuze, maar het maakt je leven goed met mogelijks een lagere huur en de geneugten van het leven in een ander land. Een nieuw leven opbouwen in een nieuwe cultuur is een buitengewoon opwindend vooruitzicht, dus dit is een kans die je niet mag missen.

Als je denkt dat werken als klantenservicemedewerker in het buitenland iets voor jou kan zijn, lees dan verder om meer over deze kans te ontdekken.Nieuw begin, zonsopgang

 

Wat ga je doen als klantenservicemedewerker in het buitenland?

Werken als klantenservicemedewerker is een geweldige rol voor pas afgestudeerden of mensen zonder veel academische of professionele ervaring.

Jouw rol in het bedrijf is om ondersteuning te bieden aan klanten die contact met je opnemen voor hun vragen, klachten of problemen. Je kunt ook praten met mensen die een product of dienst willen afnemen.

Je kunt met klanten praten via de telefoon, e-mail, online chat of op de sociale-mediaplatforms van het bedrijf waarvoor je werkt.

Als klantenservicemedewerker heb je de taak om de contactpersoon van de klant met het bedrijf te zijn. Het is jouw verantwoordelijkheid om vragen te beantwoorden en de klant te helpen begrijpen wat jouw bedrijf te bieden heeft.

Als je eigen kennis niet voldoende is, fungeer je als centraal knooppunt dat de gesprekken naar verschillende afdelingen leidt. Hoewel je vragen kunt doorgeven aan je collega's, heb je toch een algemene kennis van alle afdelingen nodig. Daarmee kun je dan telefonisch verkopen, klachten afhandelen en algemene vragen over jouw bedrijf beantwoorden.

Het is een uiterst belangrijke rol, omdat je soms het enige contactpunt bent dat een klant met jouw bedrijf heeft. Als jij hen een slechte indruk geeft, kunnen ze worden afgeschrikt om iets te kopen of weer terug te komen naar het bedrijf. Dus, ook al is het een eenvoudige baan, je zult veel verantwoordelijkheden hebben.

Het werk dat je als klantenservicemedewerker uitvoert, zal zeer vergelijkbaar zijn, ongeacht het bedrijf waarvoor je werkt. Je moet echter vertrouwd raken met de activiteiten van jouw bedrijf en de behoeften van klanten om jouw werk effectief te kunnen doen.

Zoals bij elke baan, krijg je de eerste paar weken een training over hoe je je werk moet doen. Training kan het leren over klanten omvatten, het oefenen van algemene antwoorden en het leren over de services van jouw bedrijf.

Hier volgt een kort overzicht van de verantwoordelijkheden en veelvoorkomende taken die je als klantenservicemedewerker in het buitenland zult uitvoeren:

  • Praat met klanten via de telefoon, e-mail, online chat of sociale media
  • Luister naar vragen en klachten van klanten en reageer volgens de bedrijfsrichtlijnen
  • Houd persoonlijke informatie bij om klantaccounts aan te maken, bij te werken en te herwerken
  • Houd oproepgegevens bij om deze door te geven aan jouw collega's ter controle en rapportage
  • Klanten doorgeven aan relevante teams om hun specifieke vragen te behandelen
  • Begeleid boze klanten door kalm te blijven en agressieve situaties te de-escaleren
  • Stel producten en diensten voor die klanten mogelijk leuk vinden, op basis van hun vereisten
  • Opbellen van klanten om eerdere discussies op te volgen

Als al deze taken klinken als dingen die je zou kunnen beheren, dan is een rol als klantenservicemedewerker misschien perfect voor jou.

 

Vaardigheden die je nodig hebt als klantenservicemedewerker

Je hebt niet veel academische kwalificaties nodig om klantenservicemedewerker te worden. Er zijn echter veel persoonlijke vaardigheden die u moet laten zien.

Zoals we hebben besproken, zijn medewerkers van de klantenservice vaak de enige mensen in het bedrijf met wie een klant praat. Daarom is het belangrijk dat je over de juiste vaardigheden beschikt om klachten en vragen zo gepast mogelijk af te handelen.

Hier zijn enkele van de belangrijkste vaardigheden die je nodig hebt om een ​​baan als klantenservicemedewerker te krijgen:

1. Probleemoplossend vermogen

Probleemoplossende vaardigheden zijn een cruciaal onderdeel van het werk van elke medewerker van de klantenservice. Door deze vaardigheden te gebruiken, kun je ook effectieve oplossingen bieden waarvan de klant al dan niet wist dat deze beschikbaar waren.

Helaas kun je niet altijd verwachten dat je gesprekken met klanten vlekkeloos zullen verlopen. Je zult vaak merken dat je specifieke probleemoplossende vaardigheden moet aanleren om tot de kern van het probleem van een klant te komen.

Mogelijk moet je een probleem reproduceren voordat je het probleem kunt diagnosticeren. Of misschien moet je de klant bijkomende vragen stellen voordat je weet waar hun probleem ligt.

 

2. Geduld

Geduld wordt een andere belangrijke vaardigheid voor elke beginnende klantenservicemedewerker. Veel klanten die contact met u opnemen, kunnen in de war of gefrustreerd zijn, of ze begrijpen gewoon niet wat u hen aan de telefoon probeert te vertellen.

De meeste klanten hebben iemand nodig die naar hen luistert en hen helpt bij het oplossen van hun probleem, in plaats van zich opgejaagd en zich storend te voelen.

Je mag niet verwachten dat je elk probleem snel kunt oplossen. Wees bereid om jouw geduld verder te versterken, die vaardigheid heb je nodig om de problemen van elke klant volledig te begrijpen voordat je een oplossing vindt.

 

3. Emotionele intelligentie

Het vermogen om jezelf in andermans schoenen te verplaatsen en situaties vanuit verschillende perspectieven te begrijpen, is een belangrijke kwaliteit van emotionele intelligentie. Deze vaardigheid komt vooral van pas als je als klantenservicemedewerker in het buitenland werkt.

Met deze vaardigheden kun je effectief communiceren met elk type klant dat in contact komt met jouw bedrijf. Als ze gefrustreerd zijn, vat je het niet persoonlijk op en concentreer je je erop hen de hulp en informatie te bieden die ze nodig hebben.

Het tonen van empathie en emotionele intelligentie kan negatieve situaties de-escaleren en problemen veel sneller helpen oplossen.

De klant heeft immers altijd gelijk, dus het is een geweldige vaardigheid om te kunnen omgaan met verzoeken - wat je persoonlijke gevoelens ook mogen zijn.

 

4. Goede communicatieve vaardigheden

Als klantenservicemedewerker praat je de hele dag met mensen, dus het is essentieel om over goede communicatieve vaardigheden te beschikken.

Je staat aan de frontlinie van je bedrijf, dus je moet duidelijk en effectief communiceren. Zonder deze vaardigheden kun je de klanten niet tevreden stellen of ondersteunen met hun problemen.

Miscommunicatie leidt vaak tot een reeks problemen bij jouw werk als klantenservicemedewerker. Het kan ervoor zorgen dat klanten in de war of teleurgesteld raken over jouw service.

Aan het einde van elke interactie moet de klant zich zeker voelen en zonder enige twijfel over de vraag waarmee ze naar je toe kwamen.

 

5. Positiviteit

Een positieve draai kunnen geven aan stressvolle situaties is een vaardigheid die iedereen in zijn leven nodig heeft, vooral dan klantenservicemedewerkers.

De manier waarop je je gedraagt ​​tijdens klantinteracties is niet alleen een weerspiegeling van jezelf, maar ook van jouw bedrijf. Als je negatief overkomt en de klant niet tevreden stelt, vellen ze ook een negatief oordeel over je bedrijf.

Wanneer een klant met een probleem naar je toe komt, probeer dan het positieve in de situatie te vinden. Het zal je verbazen hoe ver je hiermee kunt komen.

Bekijk bijvoorbeeld deze twee berichten hieronder. De ene is positief en de andere is iets negatiever.

Als jij een klant was, bij welke zou jij je dan beter voelen?

“Sorry, dat product is niet beschikbaar. Dat kan ik je niet sturen."

Of

“Het product komt over een paar weken weer op voorraad. Ik kan nu een bestelling voor je plaatsen, zodat je het dan meteen krijgt?”

Het eerste bericht is vrij nutteloos. Je kunt na dit bericht ophangen en het product ergens anders kopen.

Het tweede bericht is veel positiever. De medewerker van de klantenservice heeft je geholpen en heeft zelfs aangeboden om je product te bestellen.

 

6. Tijdmanagement

Timemanagement, papieren chaos

Hoewel het belangrijk is om geduldig te zijn en je onverdeelde aandacht te schenken aan elke klant die je spreekt, heb je niet altijd genoeg tijd om dit te doen.

Je kunt niet al je tijd aan één klant besteden als er andere mensen in de rij staan ​​om met je te praten. Het vermogen om je tijd goed in te delen is belangrijk als je al je werk in één dag af wilt hebben -- niemand wilt overwerken!

Je moet weten wanneer je klanten kunt helpen en wanneer je niet over de vaardigheden of kennis beschikt om dit te doen. Als je een klant niet kunt helpen, geef hem dan snel door aan een andere afdeling die dat wel kan.

Een klant proberen te helpen zonder de juiste kennis, is gewoon een verspilling van ieder zijn tijd.

 

7. Mensgericht

Het lijkt misschien een voor de hand liggende vaardigheid, maar als iemand die de hele dag met klanten praat, moet je mensgericht zijn.

Je moet anderen willen helpen en voldoening halen uit het verstrekken van advies en informatie aan klanten.

Als je van nature niet mensgericht bent, vind je het misschien moeilijk om als klantenservicemedewerker te werken.

 

Wat zijn de kenmerken van een goede klantenservice?

Als je een rol in klantenservice overweegt, moet je nadenken over: “wat is goede klantenservice”?

Jij bent verantwoordelijk om dit aan elke klant verschaffen, dus je moet ook weten wat het zoal inhoud!

We hebben allemaal herinneringen over een moment dat we ergens waren waar we slechte klantenservice kregen. Misschien luisterde de medewerker aan de telefoon niet naar ons probleem, of waren ze onbeleefd. Wat de reden ook is, een slechte klantenservice is moeilijk te vergeten.

Daarom is het zo belangrijk voor bedrijven om uitstekende klantenservicemedewerkers in te huren - iemand zoals jij!

Waar je ook werkt, jij moet het voorbeeld zijn van enkele belangrijke principes van een goede klantenservice. Deze moet je bij elke klantinteractie laten zien als je een goede indruk wilt maken op je werkgever.

Deze principes omvatten:

  • Creëer een persoonlijke benadering: laat de klant zien dat je geïnteresseerd bent in wat ze zeggen en dat je geïnteresseerd lijkt in het oplossen van hun probleem. En menselijke toets kan het tij keren als medewerker van de klantenservice.
  • Competent: heb een goede kennis van de producten en diensten van jouw bedrijf voordat je met jouw eerste klant praat. Deze kennis stelt je in staat om problemen soepel en effectief op te lossen.
  • Proactief: Als klantenservicemedewerker hoef je niet alleen maar te zitten wachten tot de telefoon overgaat, je moet ook proactief zijn. Neem contact op met klanten als er problemen zijn die van invloed kunnen zijn op hen, informeer hen over nieuwe producten en vergeet niet om na het telefoontje contact met hen op te nemen.

Werktijden en loonvoorwaarden

Een baan in de klantenservice is meestal geen baan van negen tot vijf. Onthoud dat de meeste bedrijven klanten hebben die tijdens kantooruren werken en alleen tijd hebben om te bellen wanneer ze thuiskomen.

Als klantenservicemedewerker moet je beschikbaar zijn wanneer klanten je nodig hebben. Dit kan inhouden dat je flexibele uren werkt, en mogelijk ook in het weekend.

Een bedrijf dat 24 uur per dag service biedt, is immers in de ogen van de klant een behulpzaam bedrijf.

Om dit te realiseren zullen jij en je team de werkdag onderling moeten verdelen. Het kan zijn dat je sommige weken tot laat in de avond moet werken, maar normaal gesproken roteer je je diensten.

Klantenservicemedewerkers zijn voltijdse functies, maar jouw bedrijf kan je indien nodig minder uren laten werken, afhankelijk van jouw planning.

Het salaris voor een klantenservicemedewerker is meestal niet erg hoog, maar verschilt afhankelijk van het bedrijf en het land waarin je je bevindt. Je kunt naar een land verhuizen met lagere kosten van levensonderhoud om jouw lagere salaris te compenseren. Als je ergens woont met hogere kosten voor levensonderhoud, moet je misschien extra uren opnemen om jouw levensstijl vol te houden.

In deze branche wordt hard werken vaak beloond. Als je consequent bent in je werk, service van goede kwaliteit levert en goed geïnformeerd bent over het verkopen van de producten en diensten van je bedrijf, kun je binnen de kortste keren promoties en salarisverhogingen verwachten voor functies als teammanager, senior verkoopvertegenwoordiger enz.

In sommige rollen ontvang je mogelijk ook een commissie op basis van je werk. De commissie kan een bepaald bedrag per nieuwe klant zijn, een percentage van de winst die je hebt gemaakt, of gebaseerd op een andere prestatie.

Het is belangrijk om te onthouden dat een medewerker van de klantenservice niet de gemakkelijkste baan ter wereld is. Zelfs als je nadenkt over extraatjes zoals flexibele uren en mogelijkheden voor een hoge commissie, zal het hard werken zijn.

De hele dag met boze klanten moeten praten, lange uren en op prestaties gebaseerde salarissen kunnen voor sommigen extreem stressvol zijn. Maar als je eenmaal je eerste baan bij de klantenservice hebt gekregen, hoef je je nooit meer zorgen te maken dat over een nieuwe baan, bedrijven nemen namelijk altijd mensen aan.

Het kan ook een stap hogerop op de carrièreladder zijn om naar een rol te gaan die meer past bij je passies en interesses. Je kunt gemakkelijk op grotere en meer prestigieuze werkplekken gaan werken, aangezien klantenservice een aantrekkelijke vaardigheid is voor werkgevers.

Zelfs als je niet permanent in de klantenservice in het buitenland wilt werken, is het een nuttige vaardigheid om als jongere op je cv te hebben staan.

 

10 redenen waarom je als klantenservicemedewerker in het buitenland zou moeten werken

We denken dat werken als klantenservicemedewerker in het buitenland een geweldige kans is voor iedereen die tegelijkertijd wil werken en reizen.

Maar als je nog steeds niet 100% overtuigd bent, zijn hier onze top 10 redenen waarom het een geweldige baankeuze is om een ​​klantenservicemedewerker te zijn:

  1. Er zal nooit een tekort aan werk zijn
  2. De rol kan de perfecte opstap zijn op de carrièreladder voor afgestudeerden
  3. Je kunt belangrijke communicatieve en probleemoplossende vaardigheden ontwikkelen
  4. Je hebt geen eerdere werkervaring nodig om te solliciteren
  5. Het staat geweldig op je cv
  6. De taken zullen hetzelfde zijn, in welk land je ook werkt
  7. Het salaris is niet slecht voor een baan waar geen ervaring voor nodig is
  8. Je kunt vaak vanuit huis werken en reizen terwijl je aan het werk bent
  9. Zeer flexibele uren, afhankelijk van het bedrijf
  10. In sommige functies krijg je de kans om een ​​hoge commissie te ontvangen als je hard werkt

Een overzicht

Als je na het lezen van dit artikel bij jezelf denkt: "Ik denk dat ik naar het buitenland wil verhuizen en als klantenservicemedewerker wil werken", kunnen we je helpen om dat voor je te realiseren.

Werken als klantenservicemedewerker is een uitstekend carrièreperspectief voor afgestudeerden of reizigers die geen veeleisende baan willen.

Hoewel je wat persoonlijke vaardigheden nodig hebt, vragen de meeste werkgevers niet om verdere ervaring of kwalificaties.

Als klantenservicemedewerker leer je uiterst belangrijke vaardigheden die je vooruit helpen in je carrière. Deze vaardigheden zijn niet alleen professioneel nuttig, maar ze zullen u ook helpen uw zelfvertrouwen te vergroten.

Dus als de gedachte om in het buitenland te wonen en bij de klantenservice te werken je aantrekt, kijk dan eens naar enkele van de vacatures die we hier bij Lingocruit aanbieden!